Efficiënte netwerken zijn van belang om alle verplaatsingen op te vangen. Hierbij gaat het om netwerken voor fietsen, auto’s en openbaar vervoer, overstappunten en parkeervoorzieningen.
Het gebruik van de fiets heeft veel voordelen. Door meer ruimte aan de fiets te geven, verbetert de bereikbaarheid op een duurzame manier. Daarbij is het goed voor gezondheid en welzijn. We stimuleren het gebruik van de fiets in voor- en natransport, willen snellere en directere fietsroutes, door de stad en in verbinding met buitengebied en omliggende gemeenten. De overlast van geparkeerde fietsen in de binnenstad wordt aangepakt door onder andere een forse uitbreiding van de bewaakte stallingscapaciteit.
Voor het autoverkeer gaat het om het verbeteren van de doorstroming met name op de ring en de aansluitingen op regionale en landelijke hoofdwegen. In eerste instantie kijken we naar het verder benutten en optimaliseren van deze onderdelen van de hoofdinfrastructuur door het toepassen van slimme technieken (smart city, intelligente verkeerslichten), in tweede instantie naar uitbreiding. Ook is een goede doorstroming van de regionale en hoofdwegen van belang om Apeldoorn bereikbaar te houden. In noordoost Apeldoorn moeten doorstromingsmaatregelen op de ring (Laan van Zevenhuizen, Laan van Osseveld) en radiaal (Oost Veluweweg), samen met maatregelen in de wijk Zevenhuizen Zuidbroek helpen om verkeersoverlast in de wijk te voorkomen.
Ook voor het openbaar vervoer is doorstroming gewenst omdat daarmee een kwalitatief goed alternatief voor de auto wordt geboden.
We verkennen de realisatie van transferpunten en de daarvoor benodigde voorzieningen, waar van de ene naar de andere vervoerwijze kan worden overgestapt met als doel om het autonetwerk en leefmilieu minder te belasten.
Met name in de binnenstad worden de parkeerfaciliteiten voor auto en fiets geoptimaliseerd, wordt zoveel mogelijk geparkeerd in garages en kan de vrijkomende ruimte worden aangewend voor andere functies. De parkeernormen worden geactualiseerd en het parkeren wordt gebruiksvriendelijker gemaakt.
Prestaties
1.2.1 Laan van Zevenhuizen |
We vergroten de capaciteit van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de kruising met de Sluisoordlaan (in 2019 in samenhang met aanpassing openbare ruimte rond winkelcentrum Anklaar) en het resterende gedeelte ter hoogte van de Saloméstraat (2020/2021). |
1.2.10 Parkeervisie |
De nieuwe Parkeervisie wordt vastgesteld in 2019 en vervolgens geëffectueerd. Voor de parkeervisie wordt in 2019 eenmalig € 200.000 beschikbaar gesteld. |
1.2.11 Verbeteren parkeren in de binnenstad |
Het parkeren in de binnenstad verbeteren we door het beter benutten van de parkeervoorzieningen en het stimuleren van duurzame innovaties op het gebied van parkeren in de binnenstad. Parkeergarage Koningshaven is hierin een voorbeeldlocatie. |
1.2.12 Parkeerapparatuur garages wordt vervangen |
In 2019 wordt de apparatuur in Anklaar en Orpheus aangebracht. In 2020 wordt apparatuur van de garages Marktplein, Koningshaven en Brinklaan vervangen. |
1.2.13 Efficiënter maken parkeren |
Het parkeren maken we efficiënter met behulp van digitalisering (waaronder het systeem van parkeervergunningen, met het zwaartepunt in 2019) en meer maatwerk bij de aanpak van parkeeroverlast in woonwijken. |
1.2.14 Verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker |
We maken de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven. |
1.2.15 Implementatie nieuwe technieken verkeerslichten |
In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om nieuwe ontwikkelingen waarbij data over de verkeersafwikkeling ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert. |
1.2.16 Snelle fietsroute Apeldoorn-Epe |
We nemen een besluit over de aanleg van een snelle fietsroute Apeldoorn-Epe en starten met de uitvoering. |
1.2.17 Fietsroute Apeldoorn-Zutphen |
We verkennen de regionale fietsroute Apeldoorn-Zutphen (2020). |
1.2.18 Extra bewaakte fietsenstallingen |
Er komen extra bewaakte fietsenstallingen in de binnenstad, waaronder een stalling onder het Marktplein (2020/2021), nabij de kruising Hoofdstraat Zuid/Kanaalstraat (2020/2021) en nabij de kruising Hoofdstraat/Kapelstraat (in 2019). Voor de eerste twee genoemde stallingen zijn financiën beschikbaar gesteld in de MPB 2018 - 2021. Voor de laatstgenoemde fietsenstalling wordt in deze MPB budget gevraagd. We verwijzen hiervoor naar programma 9. Voor de exploitatie van de bewaakte fietsstalling NS-station wordt in deze MPB met ingang van 2019 € 60.000 gevraagd. |
1.2.19 Extra capaciteit fietsenstallingen |
Er komt extra capaciteit voor fietsenstallingen bij bushaltes. |
1.2.2 Kanaal Noord |
Vergroten capaciteit Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen (2020). |
1.2.3 Kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg |
We vergroten de capaciteit van het kruispunt Laan van Osseveld / Veenhuizerweg (2021/2022). |
1.2.4 Zevenhuizen Zuidbroek |
In de wijk Zevenhuizen Zuidbroek treffen we maatregelen om het doorgaande verkeer door de wijk te verminderen. |
1.2.5 Sluisoordlaan |
In 2019 wordt de Sluisoordlaan aangepast, tussen de Laan van Zevenhuizen en de Anklaarseweg, in samenhang met aanpassing van de openbare ruimte rond winkelcentrum Anklaar en in samenhang met de verkeersmaatregelen in Zuidbroek. Er komen ook vrijliggende fietspaden.
|
1.2.6 Centrum |
In 2019 verlengen we de linksaffer van de Burgemeester Jhr. Quarles van Uffordlaan richting Molenstraat-Centrum. |
1.2.7 Planvorming N786 |
We participeren in de planvorming van de Provincie Gelderland betreffende de N786. |
1.2.8 Verdubbeling Europaweg |
We leveren een financiële bijdrage aan de Provincie die de verdubbeling van de Europaweg (tussen A1 en bebouwde komgrens in 2018/2019) realiseert. Er worden tevens maatregelen genomen die deze weg veiliger maken. |
1.2.9 Parkeeroplossing Apeldoorn West |
We zoeken een oplossing voor het parkeren bij attracties in Apeldoorn West. Daarbij worden verschillende parkeeroplossingen onderzocht, waaronder parkeren op afstand voor de bezoekers van attracties (onder andere Apenheul) in Apeldoorn West. Besluitvorming hierover vindt in 2019 plaats.
|
Nieuwe ontwikkelingen
Bereikbaarheid van Apeldoorn via A1 en A50 | |
We lobbyen samen met regionale partijen voor een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn via de A1 (vanaf Apeldoorn richting Barneveld) en A50 (richting Zwolle en Arnhem). | |
Ambitie |
|
Benodigd budget | Geen aanvullend budget in de MPB.
|
Opstellen doorstroomplan ring | |
We maken in 2020 een doorstroomplan voor de ring zodat inzicht bestaat in knelpunten en oplossingen. Hierbij verkennen we de mogelijkheden van een volgende tunnel in de Ring (Laan van Spitsbergen of Laan van Erica). | |
Ambitie |
|
Benodigd budget | Geen aanvullend budget in de MPB. |
Tunnel in Laan van Osseveld | |
Het kernteam Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) heeft in januari 2018 besloten dat een 2x1 Tunnel in de laan van Osseveld een kosteneffectieve oplossing is en dat zij 50% wil bijdragen in de kosten. Gemeente Apeldoorn wil dit deel van de ring uitvoeren met 2x2 rijstroken. De meerkosten komen volledig voor rekening van de gemeente. In 2021/2022 is de 2x2 tunnel in Laan van Osseveld gerealiseerd | |
Ambitie |
|
Benodigd budget | In 2021 is een investeringsbudget van € 5 miljoen benodigd. Vervolgens is er vanaf 2022 sprake van € 182.800 kapitaallasten per jaar. |
Verkennen mogelijkheid directe treinverbinding en extra station | |
We verkennen in 2019 en 2020 of het mogelijk is om een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn te krijgen, met een station Apeldoorn West. | |
Ambitie |
|
Benodigd budget | Geen aanvullend budget in de MPB.
|