De Omgevingswet gaat voor een belangrijk deel over de manier waarop we als gemeente te werk gaan met betrekking tot ruimtelijke ontwikkelingen. We omarmen de doelstellingen van de Omgevingswet om het voor burgers en bedrijven eenvoudiger te maken om initiatieven te ontplooien. We willen zorgen voor heldere, eenvoudige regelgeving en procedures. We gaan uit van een ‘ja, mits’ benadering en kijken altijd wat wél kan. De doorlooptijd van ons aandeel in ruimtelijke procedures houden we zo kort mogelijk. We zijn alert op een heldere communicatie tussen gemeente en initiatiefnemer en tussen initiatiefnemer en buurt. De Omgevingswet geeft aan dat belanghebbenden straks vroegtijdig betrokken moeten worden. Op welke wijze en welke eisen de gemeente daaraan stelt is aan de gemeente om in te vullen. Dit gaan we uitwerken.
Handhaven zal ook in de nieuwe situatie nodig blijven. De omgevingsvisie geeft ruimte maar dat betekent niet dat er geen regels meer zullen zijn en er geen conflicten meer zullen bestaan tussen eigenbelang en algemeen belang.
Prestaties
1.3.1 Doorlooptijd in behandeling te nemen omgevingsvergunningaanvragen |
In 2019 behandelen we 50% van de compleet ingediende omgevingsvergunningaanvragen in 5 dagen, in 2020 is dit 95%. |
1.3.2 Bouwbalie in de wijken |
In 2019 experimenteren we met een bouwbalie in de wijken, als dit positief uitpakt, dan wordt dit met ingang van 2020 onderdeel van de standaard dienstverlening. |
1.3.3 Spelregels participatie Omgevingswet |
Medio 2019 ligt er een voorstel voor spelregels rond participatie onder de Omgevingswet. |
1.3.4 Werkprocessen Omgevingswet |
In 2020 voldoen onze werkprocessen aan de juridische eisen van de Omgevingswet. |
Nieuwe ontwikkelingen
In 2020 is onze ICT gekoppeld aan het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) | |
In 2021 is de Omgevingswet een feit. Voorafgaand daaraan is de omgevingsvisie in 2019 door de raad vastgesteld. Randvoorwaarde is dat we de digitalisering op orde hebben. In 2020 moet ons ICT gekoppeld zijn aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Dit is een grote klus waarbij Rijk, provincies, het kadaster en de gemeenten grote stappen moeten gaan zetten om data gestuurd te kunnen gaan werken. Zodra de koppeling een feit is, kunnen wij vergunningaanvragen en informatievragen die via het DSO worden ingediend behandelen.
| |
Ambitie |
|
Benodigd budget | Voor de periode 2019-2022 hebben we hiervoor € 1.940.000 nodig.
|