MEERJARENBEGROTING 2019-2022

Buitenstad

1.2 Uitvoering geven aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van de stad

Vanuit de genoemde ambitie werken we aan een compacte, complete en bereikbare binnenstad, waarvan de verblijfskwaliteit zich kenmerkt door groen, water en een attractieve openbare ruimte en waarbij de historie van de stad zichtbaar blijft en waar mogelijk wordt versterkt (vanuit onder andere het programma beken en sprengen en bijvoorbeeld het gevelfonds). We werken aan veel ruimtelijke ontwikkelingsplannen. De volgende locaties zijn daar voorbeelden van.

We streven er naar om de Kanaalzone via een integrale ontwikkelings- en realisatiestrategie tot ontwikkeling te brengen, waarbij de centrale noord-zuid as getransformeerd wordt in een gemengd stedelijk gebied voor wonen, werken en voorzieningen.

Voor Kanaalzone 2.0 zijn in het Uitvoeringsplan 2017-2025 nieuwe accenten gelegd zoals klimaatadaptatie, cultuurhistorie en hergebruik. Woningbouw in de Kanaalzone 2.0 is van toegevoegde waarde om de kwaliteit en de sociale veiligheid in het openbaar gebied te vergroten.

We dragen bij aan een verdere ontwikkeling van het Zwitsalterrein, zodat het een unieke en toegevoegde waarde voor de stad wordt. Dit doen we door de gebouwen te verhuren en geschikt te maken voor functies die passen binnen het profiel ‘Ruimte voor ontdekking’. Daarnaast faciliteert de gemeente de samenwerking van de gebruikers en draagt bij aan de communicatie en acquisitie van het terrein.

Voor het complex van Centraal Beheer streven we naar een goede balans tussen wonen en bedrijvigheid.

 

Prestaties

1.2.1 Binnenstad

Apeldoorn verbetert de ruimtelijke kwaliteit van de stad. Basis hiervoor is het door de raad vastgestelde Regieplan Binnenstad. Inmiddels hebben wij diverse projecten in de openbare ruimte afgerond. In 2019 werken wij aan veel projecten in de openbare ruimte (fase 3 openbare ruimte) en andere ontwikkelingen. De meest in het oog springende ontwikkelingen zijn:

  • Wij ronden de planvorming af en bereiden de uitvoering voor van de herinrichting van het marktplein. De daadwerkelijke realisatie van de herinrichting (inclusief ondergrondse fietsenstalling) start in 2020. Hierbij zetten wij in op een geïntegreerd ruimtelijk ontwerp, dat met bureauparticipatie tot stand komt;
  • Wij realiseren de herinrichting van de Marktstraat en Beekstraat, zodat hier een goede aansluiting ontstaat met het overige deel van de openbare ruimte in de binnenstad;
  • Wij starten met de uitvoering van het bovengronds brengen van de Grift, de realisatie van de Grifthof en de verbinding tussen Stationsstraat en de Kanaalstraat. Mede afhankelijk van planprocessen ronden wij dit project in 2020 af;
  • De start van de planvorming voor de herinrichting van de Kanaalstraat/Hofstraat en de aansluiting op Hoofdstraat. Dit inclusief het creëren van extra stallingscapaciteit voor fietsen. Afstemming met concrete bouwprojecten in dit gebied bepaalt mede de concrete start van de uitvoering (rond 2020);
  • Wij voeren voor de start van het “terrassenseizoen” de herinrichting van het Leienplein uit. Hierbij gaat het om een kwalitatieve verbetering;
  • In 2018 hebben we samen met de horeca-ondernemers gewerkt aan ideeën om te komen tot een structurele kwalitatieve verbetering van de inrichting en toekomstbestendigheid van het Caterplein. De uitwerking en realisatie van de eind 2018 vast te stellen uitgangspunten pakken wij met de ondernemers op.

Naast de gemeentelijke investeringen zijn er momenteel veel eigenaren/partijen die willen investeren in de binnenstad. De initiatiefnemers met bouw-, of verbouwplannen begeleiden wij en zij dragen bij aan een impuls voor de binnenstad.

1.2.2 Kanaalzone 2.0

We verwachten dat de bouw aan de voormalige Remeha en Kwekerij locatie eind 2019 kan starten als het bestemmingsplan in 2018 is vastgesteld en de Kwekerij is verhuisd naar de nieuwbouw Gemeentewerf Noord. Hiermee realiseren we een aantal doelstellingen uit het stadscontract. Naast verbetering van de ruimtelijke kwaliteit, realiseren we een omvangrijke bodemsanering en wordt een aantrekkelijke groene verbinding tussen het kanaal en Marialust gemaakt.

 

Op het Zwitsalterrein werken we in 2019 verder aan de herinrichting van de openbare ruimte (met name noordelijk plein bij hal 1) en een duurzame verbetering van enkele panden (zoals de noordelijke hallen en het kantoorgebouw) op het Zwitsalterrein. Daar waar mogelijk worden onder regie van de gemeente uitvoeringstaken door de markt gedaan, zoals de organisatie van evenementen.

 

Een belangrijk bouwplan binnen de Schatkamer van Zuid is de Van der Ploeg-locatie. We verwachten dat de bouw en oplevering in 2019 zal plaatsvinden. Aansluitend maken we het openbaar gebied gereed, inclusief het opwaarderen van Kanaal Zuid tot aan de Aalscholverweg. Vervolgens werken we verder aan de ontwikkeling van de plannen voor de Lepelaarweg en omgeving.

 

Verder gaan we de volgende plandelen oppakken in 2019:

 

Binnen Haven Centrum gaan we de openbare ruimte woonrijp opleveren, inclusief de Kayersbeek. In overleg met woningcorporatie Ons Huis en marktpartijen werken we de mogelijkheden van de bouw van appartementen rondom de parkeergarage verder uit. Voor de parkeergarage Koningshaven gaan we de mogelijkheden van verduurzaming verder verkennen, zoals het toepassen van zonnepanelen en de inzet van elektrische deelauto’s.

 

In Welgelegen gaan we het gebied rond de Boog en de Molenhof woonrijp maken. Voor het bouwplan New York aan de Baron Sloetkade is de start bouw in 2018 gepland en de omgeving maken we aansluitend woonrijp.

 

In 2019 stellen we voor het gebied Veldhuis een gebiedsvisie op, waarin we private initiatieven beter kunnen faciliteren.

 

Vanuit het programma Kanaalzone wordt vanuit ontwikkeling aan de volgende gebieden prioriteit gegeven:

• De Ambelt locatie die een bijdrage kan leveren aan een aantrekkelijke oever en gemeentelijk bezit is dat reeds jaren leegstand kent;

• De Vlijtsekade fase 2 waar we het laatste stuk met woningbouw kunnen realiseren en we samen met lopende projecten Remeha/kwekerij en Vlijtsekade 1b een afgeronde woningbouw ontwikkeling kunnen maken op de Noordwest oever;

• De Vurec locatie, een gebied dat terugloopt en waar we aansluitend op de Schatkamer een aantrekkelijk woon(werk)gebied kunnen realiseren.

1.2.3 Particuliere projecten

Naast de plannen met een gemeentelijke grondexploitatie, werken we aan particuliere initiatieven (waarbij over de apparaatskosten afspraken worden gemaakt met de betreffende ontwikkelaar). In 2019 zullen onder andere de initiatieven Centraal Beheer, Westpoint, Beekvallei in Lieren, verplaatsing LPG-station in Ugchelen, Podium in Zevenhuizen, Dovenetel, Paul Krugerstraat en Ugchelen Buiten aan de orde zijn.

Nieuwe ontwikkelingen

Binnenstad goed en groots!

Apeldoorn investeert in een compacte, complete en bereikbare binnenstad. Bij deze onderwerpen liggen er kansen voor synergie op thema’s zoals economie, mobiliteit, groen-water en de strategische opgave comfortabele gezinsstad. Door het  meer betrekken van de verschillende hof-en binnenruimtes verwachten wij de binnenstad attractiever maken en de verblijfsmogelijkheden te vergroten, naast de beoogde voordelen vanuit duurzaamheidsambities.

De openbare ruimte in de binnenstad wordt stapsgewijs aangepakt. Na de derde fase van herinrichting eisen ook andere plekken de aandacht op. Als logische voortzetting en als verdere kwaliteitsimpuls voor de openbare ruimte in de binnenstad (fase 4 openbare ruimte):

  • Werken wij aan het vergroten van de pleinfunctie bij de Paslaan (2019) en investeren in een gebouwde structurele stalling voor fietsen in het gebied rond de Paslaan;
  • Verkennen we de mogelijkheden om de kwaliteit van hofruimten in de Binnenstad te verhogen (2019);
  • Starten we met de herinrichting van de Vosselmanstraat ter hoogte van de nieuwe entree van Coda/bibliotheek (2019);
  • Herstellen c.q. renoveren we het Raadhuisplein (2022);
  • Pakken wij de herinrichting op van de aansluiting van de Asselsestraat/Wilhelmina Druckerstraat als groene entree van binnenstad (2022);
  • Gaan we de openbare ruimte bij Westpoint kwalitatief verbeteren (2019-2020);
  • Werken wij samen met de eigenaren en ondernemers van het Caterplein aan een verdere upgrade van het plein (2019).
  • Verkennen we in 2019 de mogelijkheden vooor innovatieve ('smart') belichting in de binnenstad en verlevendiging en sfeerverhoging van de binnenstad in de avonduren. Uitvoering 2020-2022.  

Ambitie

 

Benodigd budget

Voor deze projecten is gespreid over 2019 -2022 een investeringskrediet nodig van € 2.875.000 plus € 150.000 voor het lichtplan. De jaarlijks afschrijvingslast van het investeringkrediet inclusief lichtplan bedraagt € 64.000 in 2020, € 76.000 in 2021 en € 79.000 in 2022. Daarnaast ramen we een budget voor exploitatiekosten.

De stalling zal net zoals de overige gemeentelijke rijwielstallingen in de stad gratis en bewaakt worden, hetgeen vanaf 2019 een exploitatiebudget van € 85.000 vraagt. Voor de verkenning van de hofruimten en het lichtplan ramen we twee maal € 50.000 in 2019.  Voor de komende 4 jaar willen we het huidige budget voor programmamanagement voor de Binnenstad ad € 50.000 per jaar continueren.