MEERJARENBEGROTING 2019-2022

Bestuur, (wijk)organisatie, burgerzaken en financiën

1.4 Versterking rolneming gemeenteraad

De samenleving verandert in snel tempo. Het samenspel tussen samenleving en gemeenteraad vraagt gaandeweg om andere participatievormen.

Prestaties

1.4.1 Sturen op kerntaken en andere rolneming

De complexiteit van het raadswerk neemt toe. De gemeenteraad wil ruimte bieden voor verschillende vormen van burgerparticipatie en -initiatieven die in toenemende mate ontstaan. De digitalisering van de samenleving stelt nieuwe eisen aan het gemeenteraadswerk. De informatievoorziening tussen burgers onderling en tussen samenleving en overheid gaat snel. De gemeenteraad, die na de verkiezingen op 29 maart 2018 is geïnstalleerd, wenst daarvoor extra aandacht en faciliteiten. In de komende periode zal dat zijn vervolg krijgen in de ontwikkeling van digitale dossiers en de verdere uitwerking van de strategische agenda voor de gemeenteraad. Ook worden er steeds nieuwe taken bij de gemeente neergelegd waarvan de verwachting is dat Apeldoorn die zelf of in regionaal verband op zich neemt. Te denken valt aan het sociale domein en vraagstukken van veiligheid en economische ontwikkeling. Ook de invoering van de Omgevingswet vraagt om tijd en energie. De gemeenteraad kan alleen zijn rol waarmaken door in te zetten op een goede dialoog en sterke interactie met de samenleving, versterking van de regionale samenwerking en bij dat alles sturing te geven aan de voorkant van het beleidsproces.

 

 

 

1.4.2 Verbeteren begroting

Afgelopen jaren is onder begeleiding van de raadswerkgroep Modernisering begroting gewerkt aan een verbetering van de begroting. Er is nu een volledig digitale versie beschikbaar die compact en op hoofdlijnen stuurinformatie levert en de mogelijkheid biedt om met een klik (op de tablet) door te koppelen naar detailinformatie. Ook is de verbetering van de doelenstructuur over alle programma's gerealiseerd. De verbetering van het stelsel van indicatoren in de begroting blijft een permanent proces, ook in het komende jaar.

1.4.3 Vervolg aanpak Lange Termijn Agenda Raad

De afgelopen jaren is een Lange Termijn Agenda (LTA) ontwikkeld waarmee onderwerpen van maatschappelijk en politiek belang primair door de raad worden geagendeerd en geprioriteerd. Samen met de nieuwe gemeenteraad wordt op basis van de opgedane ervaringen besproken op welke wijze een vervolg aan de LTA wordt gegeven. De Griffie zal hiervoor een concreet voorstel aan het raadspresidium voorleggen. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan het eventueel instellen van raadswerkgroepen voor bepaalde onderwerpen. Het wordt uitgewerkt tot een instrument waarmee de raad ook daadwerkelijk op inhoud en proces kan sturen.

1.4.4 Griffie, Politieke Markt, digitalisering

De rol van de Griffie is het ondersteunen van de raad zodanig dat deze zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende functie kan uitoefenen. De raadsgriffie adviseert de raad en raadsleden over de werkprocessen en procedures, organiseert deze processen, waaronder het betrekken van burgers en instellingen bij de democratische besluitvorming en verzorgt daartoe de logistieke ondersteuning. Daarnaast adviseert de raadsgriffie inzake vraagstukken met een meer inhoudelijk karakter. Tevens ondersteunt de griffie de raad op communicatief vlak door middel van webcast en door advisering over vormen van communicatie, o.a. (sociale) media. In het komende jaar zal via aanbesteding van het raadsinformatiesysteem en webcast een versterking en vernieuwing van de informatievoorziening voor de raad en samenleving plaatsvinden. De Politieke Markt Apeldoorn (PMA) is een beproefde manier van werken die optimaal kansen geeft om de lokale democratie goed te laten functioneren en is daarmee het centrale punt voor de raad en de communicatie. Voor 2019 blijft de ambitie om bij geschikte onderwerpen de PMA op locatie te organiseren. De raadswerkgroep burgerparticipatie zal in afstemming met het college het proces begeleiden om te komen tot andere vormen van vertegenwoordiging en waardecreatie door participatie.

 

 

 

 

1.4.5 Rekenkamercommissie

De Rekenkamercommissie is zelfstandig in de inrichting van haar onderzoeksprogramma. De commissie voert onderzoeken uit inzake doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beleid waarvan de onderzoeksbevindingen input vormen voor de controlerende functie van de raad. Ook voert de Rekenkamercommissie zogeheten ex-ante onderzoeken uit die de kaderstellende functie van de raad versterken.

Nieuwe ontwikkelingen

Vervanging audiovisuele voorzieningen in de raadzaal

In het komende jaar moeten zowel het raadsinformatiesysteem als de webcast opnieuw worden aanbesteed. Dit moment biedt de kans voor verdere vernieuwing van de informatisering van de raad. Uitgangspunt is een integraal systeem waarvan niet alleen raadsinformatie, webcast en livestreaming onderdeel van uitmaken, maar ook een digitaal stemsysteem en een vernieuwing van de audiovisuele installaties. Het doel van deze vernieuwingsslag is dat er voor raadsleden,

ambtenaren, burgers en andere betrokkenen of geïnteresseerden sneller en meer informatie beschikbaar wordt gemaakt. Zoeken naar relevante informatie dient eenvoudig te zijn en snel de gewenste resultaten op te leveren. De oplossing dient toekomstbestendig te zijn. Hiermee sluit het geheel prima aan bij de versterking van de positie van de raad.

 

 

Ambitie

 

Benodigd budget

Met de vervanging is een investering van € 400.000 gemoeid. De kapitaallasten daarvan bedragen € 83.400. Hiervan kan € 8.400 ten laste van bestaande budgetten worden gedekt. Wij hebben daarom met ingang van 2020 een additioneel budget van € 75.000 opgenomen.