MEERJARENBEGROTING 2019-2022

Milieu

1.3 Het schoner en stiller maken van Apeldoorn

De gemeente Apeldoorn heeft veel wettelijke milieutaken om Apeldoorn schoner en stiller te maken. Jaarlijks spreekt zij met de Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ) in een samenwerkingsovereenkomst af welke wettelijke taken zij uitvoert op het gebied van milieuvergunningverlening, -toezicht, -handhaving en rechtsbescherming. Daarnaast geeft de OVIJ milieuadvies bij gemeentelijke projecten en ruimtelijke ontwikkelingen. In de tussentijdse rapportage en de jaarrekening 2017 zijn achterstanden gemeld in de controles bij het uitvoeren van het toezicht. Deze controles worden zo snel mogelijk ingehaald. De inzet daarvoor (circa € 30.000) wordt geregeld bij de maatwerkafspraken met de OVIJ.

 

Naast deze wettelijke taken wil de gemeente Apeldoorn een tandje bijzetten om de milieukwaliteit van Apeldoorn nog beter te maken dan wettelijk nodig is. We focussen ons daarbij met name op het schoner en stiller maken van Apeldoorn en richten ons daarbij op de volgende doelen in 2022 (referentiejaar 2018):

- de luchtkwaliteit in de openbare ruimte ligt minimaal 25% onder de EU-norm

- van alle asbestdaken is 50% verwijderd

- de geluidsbelasting in de openbare ruimte is verminderd tot maximaal 63 dB

- de verontreinigingen in het grondwater zijn met 10% verminderd

 

Het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van de geluidsbelasting hebben vooral betrekking op prestaties bij mobiliteit. Deze prestaties zijn daarom te lezen bij programma 3.

De prestaties voor het verminderen van het aantal asbestdaken en de verontreinigingen in het grondwater zijn als volgt. Voor asbestdaken is structureel in de begroting € 50.000 opgenomen. Met die budgetten (2018 en 2019) kan een goede start worden gemaakt. Mochten extra inspanningen nodig zijn dan komen wij bij de volgende MPB met een onderbouwde vraag.

Prestaties

1.3.1 Sanering asbestdaken bewoners

In 2019 zullen alle bewoners die eigenaar zijn van grond met daarop een pand met een asbesthoudend dak hierover geïnformeerd zijn door de gemeente. Indien gewenst geeft de gemeente de betreffende bewoner advies over de maatregelen die nodig zijn om het asbesthoudende dak te verwijderen en over het bedrijf dat deze maatregelen kan uitvoeren. In 2018 en 2019 zorgt de gemeente er in samenwerking met Circulus Berkel voor dat de milieustraten het extra aanbod van asbest door particulieren mogelijk maken.

Tevens worden in 2019 met de woningcorporaties afspraken gemaakt voor het saneren van de asbestdaken van hun bezit, waaronder de huurwoningen.

 

1.3.2 Resultaten bedrijfsleven over uitvoeren wettelijke (milieu)taken

Het bedrijfsleven voert de wettelijke taken uit om Apeldoorn schoner en stiller te maken (door middel van de uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst met de OVIJ). Jaarlijks wordt door middel van het jaarverslag van de OVIJ over de resultaten gerapporteerd.

 

1.3.3 Saneren asbestdaken bedrijfsleven

In 2019 zullen alle bedrijven die eigenaar zijn van grond met daarop een pand met een asbesthoudend dak hierover geïnformeerd zijn door de gemeente. Tevens zal duidelijk zijn welke rol het regionaal bedrijfsleven kan spelen bij de sanering van asbestdaken.

1.3.4 Saneren asbest gemeente

De gemeente heeft de twee asbestdaken van het gemeentelijk vastgoed al verwijderd. Het voornemen is in 2020 ook al het asbest in het vastgoed zelf te saneren (in lijn met de ambities van het rijksvastgoed). Het betreft 10 tot 20 panden.

1.3.5 Verminderen verontreinigingen in grondwater

In 2019 zal de gemeente twee projecten uitvoeren met als doel het verminderen van de VOCL-verontreinigingen. De gemeente zorgt hierbij voor de financiële randvoorwaarden.

Nieuwe ontwikkelingen

Ambitie

 

Benodigd budget