Als we een overzicht maken van de risico’s in de AD en bepalen hoe groot die zijn, kijken we naar:
- de kans, dat een risicogebeurtenis zich voordoet;
- de financiële gevolgen van een risico;
- de invloed op de prestaties en het imago van de gemeente.
Die risico’s komen voor een deel af en toe voor en zijn voor een deel altijd aanwezig. Bij de bepaling van de grootte van de risico’s gaan we ervan uit, dat structurele risico’s in vier jaar worden gedekt door ombuigingen binnen de begroting, aanpassing van beleid of beheersmaatregelen. Dit leidt tot een verdubbeling van de financiële gevolgen. Het 1e jaar zijn de gevolgen 100%, het 2e jaar 67%, het 3e jaar 33% en het 4e jaar 0%.
We hebben de grootte van de risico's van de AD nu berekend op € 13,2 miljoen. In de MPB 2018-2021 gingen we nog uit van een risicobedrag van € 16,6 miljoen.
Hieronder gaan we in op de TOP-risico's van de AD. Dat zijn de risico's met een kans van minimaal 25% dat ze gebeuren en met een financieel gevolg van meer dan € 1.000.000.
TOP-risico’s AD
Het financiële gevolg van onze risico’s ramen we op € 13,2 miljoen. De financiële TOP-risico’s
calculeren we op € 8,3 miljoen, waarvan € 5,8 miljoen in het sociaal domein. We geven een toelichting op de TOP-risico's en beheersmaatregelen in het programma waar het risico is. We geven hier een overzicht.
TOP-risico's Algemene dienst | |||||||||
Nr. | Eenheid | Risico | Bedrag | Kans | I/S | Netto financieel gevolg weerstands-vermogen | Impact op de doelstelling | Impact op het imago | Totaal |
Programma 1 | |||||||||
264 | F&C | Financiering en rente risico's | 1.000.000 | 25% | S | 500.000 | 2 | 1 | 3 |
601 | F&C | Regionalisering | 3.000.000 | 25% | I | 750.000 | 1 | 1 | 2 |
861 | INF | Datalek | 1.000.000 | 50% | I | 500.000 | 3 | 3 | 6 |
Programma 5 | |||||||||
561 | JZW | Onderwijshuisvesting | 1.500.000 | 50% | I | 750.000 | 2 | 1 | 3 |
641 | JZW | Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp | 3.000.000 | 50% | S | 3.000.000 | 3 | 3 | 6 |
Programma 7 | |||||||||
761 | JZW | Structureel onvoldoende budget Wmo | 3.500.000 | 40% | S | 2.800.000 | 3 | 3 | 6 |
Overige risicos | 5.045.876 |
Totaal | 13.345.876 |
Ten opzichte van de financiële TOP-risico’s in de Jaarrekening 2017 zijn enkele TOP-risico's gewijzigd of vervallen:
Gewijzigd
741 BTW compensatiefonds
In hoofdstuk 2 hebben we toegelicht dat we de toevoeging uit het BTW compensatiefonds tot nu toe steeds volledig in onze meerjarenbegroting hadden geraamd met het risico, dat de bijdrage uit het fonds lager zou uitvallen dan geraamd. In onze jaarrekening hadden we dit risico gecalculeerd op € 3,5 miljoen. Als gevolg van de wijziging van de afrekensystematiek tussen het BCF en het Gemeentefonds en gelet op richtlijnen van Provincie en Rijk hebben we de raming in de begroting verlaagd, waardoor er geen sprake meer is van een TOP-risico.
561 Onderwijshuisvesting
Risico is, dat schoolgebouwen leeg komen te staan door teruglopende leerlingaantallen, waardoor schoolbesturen de exploitatie niet meer rond kunnen krijgen. In 2018 hebben we voor de meeste van deze schoolgebouwen afspraken kunnen maken met de schoolbesturen, waardoor het risico is gewijzigd van structureel naar incidenteel. Een deel van het risico kunnen we opvangen met de reserve onderwijshuisvesting.
568 Innen belastingen
Dit risico is ongewijzigd. Omdat we echter de ondergrens voor TOP-risico's hebben verhoogd
van € 500.000 naar € 1.000.000, zien we dit risico niet meer terug als TOP-risico.
641 Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp
In deze meerjarenbegroting 2019-2022 hebben we extra budget opgenomen om het tekort op het budget Jeugdhulp op te vangen. Het risico van onvoldoende budget is daarmee weliswaar kleiner geworden (-/- 1 miljoen), maar blijft een TOP-risico.
Vervallen.
1281 Het bestrijden van onkruid op verhardingen.
Zoals toegelicht in programma 3 zullen we als gevolg van milieu-eisen intensievere en duurdere methoden moeten inzetten voor onkruidbestrijding. Hiervoor hebben we extra budget geraamd. Daarmee kunnen we deze taak op voldoende niveau uitvoeren, zodat het risico is vervallen.
1221 Onbetrouwbare basisregistraties
Ook voor het op orde brengen van de basisregistraties hebben we voldoende budget opgenomen - met name voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet - zodat ook dit risico is vervallen.
Risicoprofielen risico’s AD
De financiële TOP-risico’s met de grootste kans dat ze gebeuren en het grootste risicobedrag zitten in kwadrant I (rechtsboven) van het risicoprofiel. Daar is de kans groter dan 25% en het risico groter dan €1.000.000.
Risico's
243 Verhuurderheffing
Verhuurderheffing | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Indien de fiscus het niet eens is met het gemeentelijk standpunt dienen meer woningen te worden beschouwd in de heffing. De in de heffingsberekening te betrekken WOZ-waarde dient dan met 50% (10-15 miljoen) te worden verhoogd. De verhoging heeft voor circa 1/3 deel betrekking op woningen binnen het Grondbedrijf en voor 2/3 deel het oneigenlijk woningbezit binnen het Vastgoedbedrijf. Aangezien in 2015 de woningportefeuille van het Vastgoedbedrijf nagenoeg als geheel is verkocht, is het risico nagenoeg niet meer structureel van aard maar heeft dit alleen nog betrekking op de jaren 2013 t/m 2015. Het risico voor de Algemene Dienst betreft daarmee 3 jaar * € 50.000/jaar * 2/3-deel vastgoedbedrijf = € 100.000. Vanaf 2018 is de grens voor deze heffing opgetrokken naar 50 woningen. Dit houdt in dat we nog wel aangifte doen, maar aangeven dat we minder dan 50 woningen in bezit hebben. In de Jaarrekening 2017 was per abuis als financieel effect € 150.000 opgenomen (inclusief Grondbedrijf). Het financieel effect voor de Algemene Dienst (Vastgoedbedrijf) is bovengenoemde € 100.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Onduidelijk is nog steeds hoe fiscus op het gemeentelijk standpunt zal reageren. Inmiddels zijn de heffingen 2013 t/m 2015 voldaan op basis van het gemeentelijk standpunt. De fiscus heeft hier vooralsnog geen opmerkingen over gemaakt. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
261 Nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente schadevergoedingen moet betalen door rechtmatig of onrechtmatig handelen (excl. Planschade) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
262 Planschade
Planschade | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 1 | |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
263 Rampenbestrijding
Rampenbestrijding | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voldoende voorbereid zijn op een ramp of een crisis, door het organiseren van bevolkingszorg. Dit betekent: Voorlichting, Opvang en verzorging en het verzorgen van nazorg voor de bevolking. Slachtoffers en schadegevallen worden geregistreerd. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
264 Financiering en rente risico's
Financiering en rente risico's | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Voorzien in voldoende liquide middelen om aan onze betalingsverplichtingen te voldoen • tegen zo laag mogelijke kosten • daarbij eventueel gebruikmakend van rente-instrumenten zonder dat deze risicovol worden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Betreft risico van rentestijgiijng t.o.v. begroting met 1% over 50 miljoen kort en 50 mln lang. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Percentage is laag als gevolg van de genomen beheersmaatregelen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
265 Gemeentegaranties en verstrekte leningen
Gemeentegaranties en verstrekte leningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het zoveel mogelijk voorkomen dat aanspraak wordt gemaakt op verleende gemeentegaranties | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 9.100.000 | |
Er zijn garantstellingen tot ca. € 480 miljoen, waarvan € 471 miljoen als achtervang voor sociale woningbouw (WSW). De overige € 9 miljoen zijn directe garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven. Het financieel effect van € 9,1 miljoen heeft betrekking op die directe garantstellingen voor de indirecte garantstellingen gaan we uit van PM. | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Percentage is gebaseerd op een verwachting van een aanspraak van eens in de 7 jaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
266 Informatieplicht
Informatieplicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het tijdig informeren van de Raad bij significante afwijkingen ten opzichte van de begroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Inschatting van de kosten van een Raadsonderzoek, wachtgeldlasten wethouder(s) etc. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Inschatting is dat een incident zich 1 keer in de 5 jaar voordoet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
282 Realisatie algemene uitkering gemeentefonds
Realisatie algemene uitkering gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | De realisatie van de algemene uitkering gemeentefonds stemt overeen met de raming van deze uitkering inclusief begrotingswijzigingen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Tussentijdse beleidswijzigingen op rijksniveau, de samenhang met mutaties in de uitkering sociaal domein en de toenemende kans op onderuitputting op de rijksbegroting leiden er toe dat het risico aanwezig is dat de werkelijke uitkomsten van de algemene uitkering afwijken van de ramingen die op basis van de circulaires gemeentefonds zijn gemaakt. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Wij verwachten dat bij verbetering van de economische situatie de komende jaren minder noodzaak is tot tussentijdse besluitvorming op rijksniveau die van invloed is op het gemeentefonds. Bij blijvende verbetering van de conjunctuur slaat het risico van neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering zelfs om naar een kans op opwaartse bijstelling. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
283 Interpreteren circulaire gemeentefonds
Interpreteren circulaire gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het juist interpreteren van de circulaires algemene uitkering gemeentefonds en dat vertalen naar een correcte raming van deze uitkering in de Meerjarenprogrammabegroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
Structureel effect kan € 2.000.000 zijn bij een verkeerde interpretatie. Het eerste jaar is redelijke goed te voorspellen. In de MPB nemen wij een reeks op van 4 jaar. Het voorspellen van het tweede en verdere jaren wordt steeds moeilijker. Dit komt dat de circulaires hier minder inzicht in geven. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
301 Ongeval door gladheid
Ongeval door gladheid | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | B&O | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 20.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding en materiele schade tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Als maatstaf hanteren wij het jaar 2012. In 2012 zijn ca 70 claims ingediend, die betrekking hebben op wegen en vooral een gevolg zijn van gladheid. Hiervan zijn er ruim 20 toegekend voor een totaal schadebedrag/eigenrisico gemeente van € 27.000. In 2016 zijn er 5 claims ingediend. Deze zijn alle afgewezen. In 2017 zijn er 9 claims ingediend. Voor 2 claims heeft er een uitkering plaatsgevonden. Halverwege 2018 is er nog 1 claim in behandeling. De overige claims zijn afgewezen. In de eerste helft van 2018 zijn geen nieuwe claims ingediend. | ||
Kans (0 - 100%) | 80 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
302 Onveiligheid medewerkers en derden
Onveiligheid medewerkers en derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | B&O | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 | |
De kans op een ongeval is kleiner geworden doordat er specifieke afzettingsmaterialen zijn aangeschaft in 2014. Met betrekking tot veiligheidskleding is er in 2015 een aanbesteding geweest. De kleding voor werken langs- en aan de weg, moet voldoen aan ‘veiligheidsklasse 3’. Veiligheidsklasse 3 is de hoogste norm waaraan veiligheidskleding moet voldoen. De uitrol van deze nieuwe kleding heeft plaatsgevonden. Indien de kleding aan vervanging toe is voldoet de vervangende kleding eveneens aan 'veiligheidsklasse 3'. In 2019 gaat de nieuwe aanbesteding van veiligheidskleding plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
303 Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc.
Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | B&O | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde- : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. Wegen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Er is een afname zichtbaar in de zogenaamde risicowegen (achterstand 2013; €12,2 miljoen, in 2015; € 5,5 miljoen en in 2017; € 0,4 miljoen). Risicowegen zijn wegen die sneller dan gemiddeld dreigen te verouderen en hoge onderhoudskosten met zich meebrengen. Het financieel effect van de gebeurtenis is echter van een andere orde ( bij een kans van 30% lijkt een bedrag van € 350.000 incidenteel aan de redelijke kant). Het financiële risico inzake claims is beperkt. Het risicobedrag vloeit vooral voort uit de noodzaak om op een bepaald moment onderhoud te plegen, waar geen dekking voor is in de begroting. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Met de vaststelling en uitvoering van het Herstelplan Wegen en de MPB 2014-2017 is de kans op schadeclaims kleiner geworden. Gaandeweg –begonnen in 2014- worden steeds meer slechte wegvakken en risicowegen aangepakt. Een kwaliteitsmeting van alle wegen in het voorjaar van 2017 heeft aangegeven dat de onderhoudsachterstand in asfalt stabiel is gebleven en in elementen verharding, voornamelijk in woonstraten, is opgelopen. Het voordeel van elementenverharding is dat er geen sprake is van kapitaalvernietiging door het uitstellen van onderhoud. Over het geheel zijn er voldoende middelen om (mogelijke) onveilige situaties te voorkomen en de veiligheid te waarborgen. Begin 2019 wordt er wederom een schouw op de toestand van de wegen gedaan . De uitkomsten hiervan zullen in de 2e helft van 2019 beschikbaar zijn. Bruggen, tunnels en viaducten. Het algemene beeld is dat er voldoende middelen zijn om de kapitaalgoederen op orde te houden (incl. de technische vervanging). Voor de Freulebrug is inmiddels duidelijk dat de benodigde maatregelen een bedrag vragen van € 172.000 . Dit wordt binnen de bestaande middelen opgevangen. Voor de langere termijn (na 2030) zijn er nog specifieke risico's rond de vervanging of renovatie van kanaalbruggen en spoorviaducten. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
321 Aandelenkapitaal
Aandelenkapitaal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het volledig terug ontvangen van het aandelenkapitaal van de gemeente; Het verkrijgen en uitoefenen van invloed als aandeelhouder op een vennootschap met een publieke taak/publiek belang voor de gemeente Apeldoorn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
361 Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
We ramen het algemene risico op maximaal € 300.000,-. In bijzondere gevallen wordt voor een GR apart een risico opgenomen. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Er worden met de GR's steeds betere afspraken gemaakt over sturing en verantwoording, zodat in een vroeger stadium kan worden bijgestuurd. De meeste GR's hebben zelf reserves opgebouwd om risico's op te vangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
381 Cameratoezicht
Cameratoezicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Verbeteren van het veiligheidsgevoel door middel van permanenet dan wel tijdelijk cameratoezicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
382 Explosievenopruiming
Explosievenopruiming | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Het natuurgebied (Bos, Heide en grasland) binnen de gemeentegrenzen van Apeldoorn explosievenvrij maken, waardoor het veiliger wordt voor mens en dier. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
383 Faunabeheer
Faunabeheer | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Op peil houden van de wilde-dierenpopulatie ( getalsmatig faunabeheer) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Het betreft hier een bedrag aan eigen risico | ||
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
401 Riec
Riec | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voorkomen van het ondermijnen van het openbaar bestuur door middel van informatie-uitwisseling. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kosten eigen risico WA verzekering | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
402 Juridische Beleidsadvisering
Juridische Beleidsadvisering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente voor de rechter moet komen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
405 Onderhoud Accres
Onderhoud Accres | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Bedrag is gebaseerd op een eerste doorrekening van de MJOP-opgave door Accres voor 2018-2037. Het financieel effect betreft een bandbreedte van € 0 tot € 0,5 miljoen per jaar. Deze opgave zal in 2018/2019 beter onderbouwd worden, waarbij tevens renovaties (investeringen) zullen worden beschouwd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in panden vastgoedbedrijf en panden onderwijshuisvesting (met de bijbehorende reserve onderwijshuisvesting). Het financieel effect van gemiddeld € 250.000 is conform Jaarrekening 2017. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Afgelopen periode is een aantal ontwikkelingen aan de orde geweest; De realisatie 2017 is lager uitgevallen dan begroot in het MJOP. In 2017 zijn diverse panden van Accres terug gekomen naar de gemeente ten behoeve van verkoop. Het vastgestelde programma 2018 is op basis van het MJOP, maar met een forfaitaire reductie van 20% gelijk aan de tijd vóór de dvo. Op grond van deze ontwikkelingen is de kans van optreden verlaagd van 30% in Jaarrekening 2017 naar nu 20%. Bij verdere onttrekkingen van panden aan de portefeuille Accres die daarna (meestal) in verkoop worden gebracht, zal dit aandeel in het onderhoudsbudget worden vastgehouden en kunnen leiden tot een verlaging van het risico. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
421 Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf
Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
De totale begrote externe huuropbrengsten van het Vastgoedbedrijf zijn voor 2018 circa € 11,5 miljoen, waarvan € 9,5 miljoen van huurders, die door gemeente op een of andere wijze – direct of indirect, geheel; of gedeeltelijk - worden bekostigd. Bij deze huurders (bijvoorbeeld CODA, Orpheus, Omnisport, Accres, Omnizorg, Circulus, brandweer) zal huurderving (deels) worden gecompenseerd door verlaging van de bekostiging. Bij panden voor eigen huisvesting zijn geen huurbaten aan de orde. Wel zijn eventueel frictiekosten aan de orde. Voor panden op de Zwitsallocatie (begrote huuropbrengst ca € 0,5 miljoen) komt eventuele leegstand ten laste van de reserve Zwitsal. Voor de resterende panden zijn soms meerjarige huurovereenkomsten soms huurovereenkomsten met een opzegtermijn van 1 jaar aan de orde. In ogenschouw is genomen dat binnen de begroting van het Vastgoedbedrijf een beperkte stelpost frictiekosten (€ 60.000) beschikbaar is. De opgenomen financiële effecten zijn indicatief en gerelateerd aan de panden waarvoor de huurder niet gesubsidieerd wordt. Daarbij speelt mee de wens om te komen tot verkoop en daarmee soms gewenste leegstand. Het risicogevolg van afwaardering is opgenomen in een ander risicoformat. De bij dit risico betrokken huuropbrengst bedraagt € 11,5 – € 9,5 – € 0,5 = € 1,5 miljoen. Uitgaande van 10% leegstand (€ 150.000) en bijkomende frictiekosten minus de stelpost leegstand bedraagt het risicobedrag circa € 100.000 structureel. Dit is conform Jaarrekening 2017. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Ondanks sturing op leegstand via de beheersmaatregelen zal soms niet te voorkomen zijn dat ongewenste leegstand ontstaat. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
423 Omnisport onderhoud
Omnisport onderhoud | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Door Libema en Gemeente is inmiddels (2018) een demarcatielijst van werkzaamheden en verantwoordelijke partij vastgesteld. Voor de jaren 2018 t/m 2022 - de periode van de afgesloten huurverlenging - is overeenstemming bereikt over de vergoeding voor deze periode. Deze bedraagt per jaar € 70.000 exclusief BTW, te verrekenen via een lagere exploitatiebijdrage van gemeente aan Libéma. De vaststellingsovereenkomst hiervoor moet nog wel definitief worden ondertekend. Het MJOP voor zowel eigenaren- als gebruikersonderhoud wordt door Libema opgesteld en afgestemd met Gemeente. Door Gemeente is daarnaast ter beoordeling van dit MJOP een eigen MJOP opgesteld voor de eigenaarsverplichtingen in de periode 2018-2037 (tot einde theoretische levensduur). Hierbij is tevens uitgegaan dat rondom 2028 - circa 20 jaar na ingebruikname - grootschalige vervanging van installaties plaatsvindt vanuit een nieuwe investering. Dekking hiervoor is het door te trekken budget van de huidige kapitaallasten installaties (ca € 0,5 mio per jaar). Het risicobedrag betreft een hoger benodigd jaarlijks budget dan de overeengekomen € 70.000. Dit risico wordt mede op basis van een eerste doorrekening van een door de gemeente zelf opgesteld MJOP ingeschat op € 50.000 structureel, ergo een verlaging van € 200.000 ten opzichte van het huidig risico conform Jaarrekening 2017. Het MJOP tbv de schaats-/skeelerbaan valt buiten dit kader aangezien deze zijn verhuurd aan sportvereniging WSV. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
De kansbepaling is een combinatie van het feit of het genoemde risico optreedt, de eerste inzichten vanuit het zelf opgestelde MJOP en het gegeven dat de theoretische berekening van benodigd onderhoud voor alle panden binnen het vastgoedbedrijf in de praktijk meestal lager uitvalt als gevolg van aanbesteden en/of combineren van andere werkzaamheden (werk met werk, zoals combinatie van eigenarenonderhoud met huurdersonderhoud). Daarmee wordt de kans voorlopig nu op 75% gesteld; dit was bij de Jaarrekening 2017 nog 50%. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
426 Verkoopbaarheid gemeentelijk vastgoed
Verkoopbaarheid gemeentelijk vastgoed | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
De huidige structurele financiële taakstelling Vastgoedbedrijf welke vanuit verkoop gerealiseerd dient te worden, is nagenoeg gerealiseerd ultimo 2018. Voor 2019 en verder dient alleen een deel van de kosten van de verkooporganisatie en frictiekosten als gevolg van leegstand van de panden van het Vastgoedbedrijf te worden terugverdiend. Voor alleen 2019 is daarnaast een extra incidentele taakstelling van € 0,6 miljoen aan de orde. Bij de totstandkoming van deze taakstelling is al rekening gehouden met de diverse risico's hierop. Daarmee kent het risico verkoopbaarhied gemeentelijk vastgoed geen financiële component. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
De kans dat te verkopen vastgoed niet verkocht kan worden, blijft aanwezig gelet op de incourantheid van sommige panden. Daarmee kan wellicht niet de beoogde krimp van de vastgoedportefeuille – ondergebracht in de verkoopportefeuille - volledig worden gerealiseerd. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
427 Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf
Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Het financieel effect is theoretisch berekend op basis van 50% van de boekwaarde ultimo 2017 voor die panden die niet strategisch bezit zijn en eventueel kunnen worden afgestoten vanuit het Meerjaren Perspectief Vastgoed 2018. Rekening is gehouden met eventuele actuele taxatiewaarden. In het MPV 2018 is aangegeven dat sommige panden vanwege onder meer hun (hoge) boekwaarde niet (direct) zullen worden afgestoten. Het grootste risicoaandeel hiervan is gelegen in 2 tot 3 panden. Het afwaarderen van vastgoed lijdt tot structurele vrijval van kapitaallasten. Bij € 3 miljoen boekwaarde is de jaarlijkse vrijval aan kapitaallasten indicatief € 100.000,- tot € 150.000,-. Het risicobedrag is met € 1 miljoen verlaagd ten opzichte van de Jaarrekening 2017 als gevolg van een geactualiseerde doorrekening. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De Gemeente kan zelf een expliciete keuze maken of tot een positief verkoopbesluit wordt overgegaan. Daarbij is de noodzaak voor het realiseren van een structurele taakstelling geminimaliseerd als gevolg van verkopen in de afgelopen jaren. Voor de parkeergarages Orpheus en Brinkpark geldt dat er een structurele verliesbijdrage in de gemeentelijke begroting is opgenomen die ertoe leidt – na afstemming met accountant - dat afwaardering (voorlopig) niet aan de orde is. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
441 Vervangingsinvesteringen
Vervangingsinvesteringen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 225.000 | |
Het opgenomen bedrag betreft a) een mogelijke noodzakelijke renovatie (€ 2 miljoen) of nieuwbouw (€ 5 miljoen) van de sporthal Zuiderpark in de komende jaren, hetgeen leidt na uitvoering tot € 100.000 - € 200.000 aan jaarlijkse kapitaallasten. b) noodzakelijke renovaties van sportcomplexen (met name kleedgebouwen, soms sportvelden) in de komende jaren, hetgeen indicatief ingeschat wordt op € 0,5 miljoen met daaruit voortvloeiend circa € 25.000 aan kapitaallasten, welke niet betrokken kunnen worden in een huurverhoging. c) een noodzakelijke renovatie van de boerderij Woldhuis ad € 1 miljoen (€ 50.000 kapitaallasten), welke niet volledig gedekt zal kunnen worden uit te genereren verhuuropbrengsten (aanname p.m.). Andere mogelijke vervangingsinvesteringen zijn op dit moment niet concreet en zijn dan ook nog in afwachting van een mogelijk verkoopbesluit van het desbetreffende pand. Het financieel effect is ten opzicht van de Jaarrekening 2017 verhoogd met € 50.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
In kader van de verkoopopgave worden veel panden afgestoten en zal vervanging na einde levensduur niet aan de orde zijn. Sporthal Zuiderpark is inmiddels (2018) opgenomen in het collegewerkprogramma als p.m. Scenario’s voor een definitieve keuze voor de toekomst van dit pand zullen in 2018 aan de raad worden voorgelegd. De boerderij Woldhuis maakt onderdeel uit van het totale plan van aanpak voor landgoed Het Woldhuis. Voor de overige sportaccommodaties is inmiddels inzichtelijk dat het gaat om de sportaccommodaties van WSB en Groen Wit (De Maten). Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
463 Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf
Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Het huidig jaarlijks onderhoudsbudget bedraagt € 1,5 miljoen voor de panden niet verhuurd aan Accres. Het benodigd jaarlijks budget voor de panden met een actueel vastgesteld MJOP bedraagt gemiddeld € 1,25 miljoen. Het restant is benodigd voor de panden zonder MJOP, voor niet in MJOP begrote werkzaamheden en of voor de aanvullende maatregelen ikv nieuwe of gewijzigde bepalingen zoals tav brandveiligheid en asbestsanering. De panden zonder een MJOP in de onderhoudsbegroting bevinden zich in de verkoopportefeuille, landgoederenportefeuille en portefeuille overig vastgoed. Het risico wordt ingeschat op een noodzakelijke verhoging van het onderhoudsbudget van € 0 tot € 0,2 miljoen per jaar. Afhankelijk van externe ontwikkelingen en de beoogde krimp kan het risico worden bijgesteld. Het financieel effect is conform Jaarrekening 2017. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Gelet op het restant budget, de portefeuilles die nog dienen te worden voorzien van een MJOP en de externe ontwikkelingen wordt de kans van optreden momenteel ingeschat op 50%. Het kanspercentage is conform de Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
467 Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s)
Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | INF | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het ondersteunen van gemeentebrede bedrijfsprocessen om onze gebruikers in de lijn te helpen de gemeentelijke doelstellingen te realiseren. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Risicobedrag bestaat uit: capaciteit om de bedrijfsapplicatie weer in de lucht te krijgen, uren dat medewerkers niet hun werk kunnen doen, eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn. Forensisch onderzoek. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft: het uitvallen van meerdere systemen. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
469 Integriteit
Integriteit | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | ORG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | ambtelijke organisatie) - handelen van de gemeente en haar medewerkers voldoet aan de hoogste integriteitsnormen - voorkomen dat integriteitschendingen ontstaan (preventief) - integriteitschendingen op een juiste wijze afhandelen en hierover adviseren (repressief) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is moeilijk in te schatten. Deze is afhankelijk van de aard van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Op basis van ervaringen de afgelopen jaren is gebleken dat jaarlijks ongeveer 10 tot 15 situaties kunnen worden aangemerkt voor nader onderzoek naar een integriteitschending. Dit varieert in mate van ernst. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
471 Onjuiste informatie verstrekken
Onjuiste informatie verstrekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | ORG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.G. Kruithof | |
Doelstelling | De burgers en ondernemers op een transparante en volledige wijze van de juiste informatie voorzien over onderwerpen die voor hen van belang zijn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Ondanks de grote hoeveelheid aan boodschappen die de gemeente dagelijks verzendt is de kans op fouten relatief klein. Bij projecten worden de communicatiemiddelen veelal door externe partijen (bijvoorbeeld aannemers) verzorgt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
483 Geen of verkeerde voorschriften bij vergunningverlening
Geen of verkeerde voorschriften bij vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | POW | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Bescherming/borging van publieke belangen (openbare orde en veiligheid, uiterlijk aanzien van de stad, woon- en leefklimaat, gezondheid, voorkomen overlast/hinder, doelmatig/regulering gebruik openbare ruimte etc.). In dat kader subdoelstellingen: consistent optreden en zoveel garantie van gelijke behandeling, bijdrage leveren aan leefbare en evenwichtige lokale samenleving, duidelijkheid bieden inverhouding burger-ondernemer-overheid. Overige doelstellingen binnen vergunningverlening: - redeneren vanuit oplossingen; - gedeelde verantwoordelijkheid aanvrager en vergunningverlener in proces; - kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt). | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Doordat consequent de beheersmaatregelen in acht worden genomen, is de kans dat het risico zich voordoet nagenoeg nihil. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
484 Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening
Geen tijdige en/of kwalitatief goede vergunningverlening | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | POW | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Tijdige en kwalitatief goede dienstverlening (transparant, zorgvuldig, deskundig en efficiënt) bij de vergunningverlening | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
486 Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP
Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | POW | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Conform wet- en regelgeving authentieke (persoons)informatie vastleggen in de registers van de Burgerlijke Stand en de Basisregistratie personen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk; v.w.b. handelingen van uit de functie Ambtenaar Burgerlijke Stand is deze ook zelf hoofdelijk aansprakelijk voor zijn / haar handelen in deze. | ||
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Reëel ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
487 Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie
Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | POW | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Op rechtmatige grondslag verstrekken van juiste informatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk voor verkeerde informatieverstrekking. | ||
Kans (0 - 100%) | 3 | |
Hoog ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
502 Bestuurlijk proces
Bestuurlijk proces | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | S&R | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Adequaat functionerend bestuurlijk proces, dat tot kwalitatief hoogwaardige besluitvorming leidt | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Als het risico zich voordoet, heeft dit primair betrekking op het minder makkelijk realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Dit zal uiteindelijk een imagoprobleem veroorzaken. In geval van hierboven genoemde ziekte uitval zich voordoet, wordt het risico maximaal geschat op 0,5 fte (€ 50.000) | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Gezien de vele trajecten die momenteel lopen, wordt het risico niet groot ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
503 Focus
Focus | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | S&R | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Als de koers van de gemeente Apeldoorn niet wordt gevolgd/herkend door burgers, bedrijven en/of mede-overheden, zal dit ertoe leiden dat de gemeente een negatief imago krijgt. Het effect hiervan is dat overleg met de externe partners moeilijker wordt, waardoor doelstellingen niet of moeilijker worden gerealiseerd. Een eenmaal negatief imago is bovendien moeilijk om te buigen; ‘men blijft lang negatief oogsten’. Dit kan voor SR ertoe leiden dat ingezette strategische capaciteit van de eenheid niet (volledig) wordt benut door het bestuur/directie. Het financieel effect hiervan wordt geschat op maximaal 1,0 fte (€ 100.000). | ||
Kans (0 - 100%) | 30 | |
De eenheid Strategie & Regie heeft zich inmiddels weten te positioneren als strategische sparringpartner, waar zowel directie als eenheden automatisch de weg heen weten te vinden. De in 2013 georganiseerde trendconferentie is succesvol verlopen; op het gebied van lobby (standpunten, geld) heeft de gemeente Apeldoorn al ervaring opgebouwd. Recent is onder andere bij de provincie € 17 mln aan extra subsidie gerealiseerd. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
504 Asbest
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | RL | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Door deskundigheid van de toezichthouders is het risico dat asbest niet wordt opgemerkt, beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
522 Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen)
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | RL | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Ontsluiten van digitale basisgegevens van alle officiele adressen en panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen in nederland | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Dit is gebaseerd op OZB derving | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Van de bestaande gegevens in de BAG is inmiddels circa 85% correct. De Overige 20% wordt gestaag verbeterd. De kwaliteit van de invoer van nieuwe gegevens is op order. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
524 Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken
Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | RL | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Bestemmingsplan wordt binnen 12 weken vastgesteld door de raad. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
525 Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad
Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | RL | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid en de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde en onbebouwde omgeving. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Bij in gebreke stellen van de gemeente zal het financiële risico beperkt zijn tot het eigen risico van de aansprakelijkheidsverzekering. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
De toezichthouder is op het moment van beslissing een vooruitgeschoven post van de gemeente. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
561 Onderwijshuisvesting
Onderwijshuisvesting | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | JZW | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Het beheersen van financiële risico’s op dit gebied. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.500.000 | |
Het sluiten van schoolgebouwen voor onderwijsdoeleinden is iets dat, als gevolg van ontwikkelingen van aantallen leerlingen, altijd kan gebeuren. Voor een deel kunnen we leegstand zien aankomen omdat we zicht hebben op ontwikkelingen van het aantallen jongeren in Apeldoorn. Hierover zijn ook afspraken gemaakt met de schoolbesturen. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Binnen het totaal van toekomstige ontwikkelingen onderwijshuisvesting houden we, voor zover mogelijk, rekening met hergebruik van leegstaande onderwijsgebouwen. We onderzoeken naar mogelijke herontwikkeling van leegstaande onderwijslocaties naar woningbouwlocaties waardoor de marktwaarde verhoogd wordt (en dus extra afschrijving beperkt kan worden). We hebben in 2018 de schoolpanden die de komende jaren in aanmerking zouden kunnen komen voor herontwikkeling onderzocht (verschil tussen boekwaarde en huidige marktwaarde). Voor de meeste van deze schoolgebouwen hebben we met de schoolbesturen afspraken gemaakt waardoor het financiële risico voor de gemeente voor de komende jaren lager wordt ingeschat (risicoprofiel is nu incidenteel in plaats van structureel). | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
565 Europees aanbesteden
Europees aanbesteden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Naleving (Europese) aanbestedingsrichtlijnen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Het is moeilijk in te schatten omdat de schades in hoogte kunnen verschillen. We zijn uitgegaan van 1 grote schadeclaim. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
We gaan ervan uit dat ongeveer 1 keer in de 10 jaar dit kan gebeuren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
568 Innen belastingen
Innen belastingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het op een juiste, tijdige en volledige manier innen en heffen van belastinggelden. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Dit bedrag is nodig om personele inzet te plegen om de gegevens alsnog te verkrijgen en/of te verwerken. Het bedrag is verhoogd van € 100.000,- naar € 500.000,-. Het innen van belastingen gaat om ongeveer € 80.000.000,-. € 100.000,- was aan de lage kant en daarom is het bedrag verhoogd. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Er zijn momenten in het proces waar er een controle plaatsvindt. Als er op dat moment iets niet in orde is kan er correctie plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
569 Onderhoud gebouwen
Onderhoud gebouwen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | ORG | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Effectieve en efficiënte inrichting van (interne) ruimte en werkplekken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. Bij wateroverlast in het stadhuis kunnen de kosten snel oplopen. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Met het repareren van de meest cruciale plafondplaten wordt de kans op ongevallen tot een minimum beperkt. Dit wordt blijvend actief gemonitord. En het aanbrengen van overstorten medio 2016 zal het risico op wateroverlast substantieel verlagen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
601 Regionalisering
Regionalisering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg, OVIJ en belastingsamenwerking. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,- | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
641 Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp
Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 5 | |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
642 Structureel onvoldoende budget Bijstand
Structureel onvoldoende budget Bijstand | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | A&I | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | Wij streven er naar de kosten van Bijstandverelening te dekken uit de rijksvergoeding (BUIG) die wij hiervoor ontvangen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet. Voor het betalen van de bijstandsuitgaven en loonkostensubsidies (incl. beschut werk) in het kader van deze wet, ontvangen gemeenten het bijstandsbudget. In de jaren 2015 t/m 2017 hebben we een beroep gedaan op de vangnetregeling omdat het tekort meer bedroeg dan de 5% eigenrisicodrempel. Voor het jaar 2018 is de verwachting dat het tekort t.o.v. het rijksbudget van ongeveer € 2,1 mln. beneden deze eigenrisicodrempel zal blijven waardoor we naar verwachting geen aanspraak zullen maken op de vangnetregeling. We verwachten, op grond van de doorrekeningen, ook voor de jaren 2019-2022 geen aanspraak te zullen maken op de vangnetregeling. Desalniettemin, verwachten we de aankomende jaren een structureel tekort ten opzichte van de rijksbijdrage tussen € 1,5 mln. en € 2,5 mln. Om die reden zetten wij in 2018 en verdere jaren een bedrag uit de algemene middelen in voor dit doel (MPB 2018-2021) | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Wij gaan uit van een kans van 25% dat het risico op een structureel tekort op de bijstand, met een bandbreedte tussen € 0,2 mln. en € 0,5 mln., zich de komende jaren voor zal doen door een ontoereikend macrobudget en budgetverdeling. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
661 Licenties niet op orde
Licenties niet op orde | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | INF | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
681 Aansprakelijkstelling
Aansprakelijkstelling | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | V&R | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | Er voor zorgen dat de gemeente Apeldoorn zo min mogelijk aansprakelijk wordt gesteld. Als aansprakelijkstelling toch gebeurt, de schadeclaims zorgvuldig mogelijk afhandelen, eventueel in overleg met de verzekeraar. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 62.500 | |
De verwachting is dat 5 schade aansprakelijkheids gevallen zijn per jaar. De maximale kosten zijn € 12.500,- aan eigen risico per schade geval. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
741 BTW-compensatiefonds aandeel in de algemene uitkering
BTW-compensatiefonds aandeel in de algemene uitkering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
iele algemene uitkering binnen de MPB, met zo weinig mogelijk schommelingen en die verband houden met de koppeling van de uitkering aan het BTW Compensatiefonds (BCF). Financiele toelichting: Op basis van de werkelijke (verleden) declaraties schat het Rijk de toekomstige omvang van de aanspraken op het BCF in. Deze worden steeds achteraf bijgesteld. | ||
Kans (0 - 100%) | 35 | |
De hogere accressen in de algemene uitkering gemeentefonds als gevolg van het regeerakkoord en het Interbestuurlijk programma (IBP) zorgen er voor dat het BCF stijgt. Wel verwacht het Rijk dat gemeenten meer BTW gaan compenseren, waardoor de ruimte onder het plafond afneemt (nadelig voor het gemeentefonds). De groei van het gemeentefonds is echter aanzienlijk, waardoor het Rijk nog steeds een surplus in het BCF verwacht. Die ruimte wordt vanaf 2019 niet meer op voorhand toegevoegd aan het Gemeentefonds, maar steeds achteraf. De provinciale toezichthouders hebben, in afstemming met Rijk en VNG, aangegeven dat gemeenten toch een structurele raming van te ontvangen BCF in hun begroting mogen opnemen. De provincie Gelderland adviseert gemeenten hier voorzichtig mee om te gaan en maximaal 50% van het verwachte BCF surplus op te nemen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
761 Structureel onvoldoende budget Wmo
Structureel onvoldoende budget Wmo | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | JZW | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Wij willen de taken op het vlak van maatschappelijke ondersteuining uitvoeren met de budgetten die hiervoor beschikbaar zijn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.500.000 | |
Voor maatschappelijke ondersteuning geldt dat de beschikbare budgetten substantieel zijn gekort. Van begin af aan was er ook onzekerheid over de juistheid van het macrobudget dat naar gemeenten is overgeheveld voor de nieuwe taken (zijn de juiste brongegevens gehanteerd?). En er was nog meer onzekerheid over de vraag of dit macrobudget juist over gemeenten wordt verdeeld (sluiten de verdeelmodellen voldoende aan op de lokale situatie van gemeenten?). Er spelen ook nieuwe kortingen als gevolg van verschuivingen van cliëntstromen tussen de zorgwetten (met name Wlz en WMO). Nieuwe kortingen die door ons nog niet altijd goed te plaatsen zijn. In de septembercirculaire van het rijk zal hier nader op worden ingegaan. Extramuralisering (GGZ, Justitie, ZvW em Wlz) leidt tot extra instroom van inwoners in de WMO. De kosten van WMO lokaal en Beschermd wonen nemen hierdoor toe. Er is onzekerheid over de mate waarin en het tempo waarmee dit effect zich gaat voordoen op de zorgkosten van onze gemeente. De uitspraken van de Centrale Raad van Beroep uit 2016 hebben tot gevolg dat het aantal inwoners dat in aanmerking komt voor de maatwerkvoorziening huishoudelijk hulp naar verwachting toe gaat nemen. Onze gemeente ontwikkelt een alternatief voor de algemeen voorziening huishoudelijke hulp en de schoonmaakpakketten (HHT). Deze nieuwe regeling zal openstaan voor een grotere doelgroep, er zullen wellicht meer uren aan cliënten worden toegewezen en het tarief zal mogelijk worden verhoogd. Het is onzeker tot welke kostenverhogingen huishoudelijke hulp dit de komende jaren gaat leiden en of de eventuele extra lasten structureel zijn op te vangen binnen het beschikbare budget. Andere gerechtelijke uitspraken over "zelfredzaamheid" kunnen gemeenten ook dwingen tot het bijstellen van hun beleidskaders en extra kosten tot gevolg hebben. Voor woningaanpassingen is dit al aan de orde. Om uit te komen met de verlaagde budgetten is het cruciaal dat wij het sociaal domein succesvol weten te transformeren. Wij werken hier hard aan en zien hiervan ook al belangrijke effecten (onder meer verschuivingen van cliënten), maar de financiële effecten van deze transformatie laten zich niet eenvoudig voorspellen. Het is om die reden onzeker of het financiële effect van de lopende transformatie activiteiten qua omvang en tijdsmatig aansluit op de budgetverlagingen maatschappelijke ondersteuning. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 | |
Wij gaan uit van een kans van 40% op een structureel tekort van € 2,5 mln. op het totaal van de budgetten voor maatschappelijke ondersteuning. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
781 Vennootschapsbelasting
Vennootschapsbelasting | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | F&C | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | duidelijkheid over evt. vpb plicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
idelijkheid over evt. vpb plicht Financiële toelichting: vooralsnog is de verwachting dat de gemeente Apeldoorn niet vpb plichtig zal worden voor de activiteiten grondbedrijf, vastgoedbedrijf, parkeren, werken voor derden, stadsbank/activerium. De kans bestaat dat Circulus Berkel voor een gedeelte vpb zal moeten betalen (bedrijfsafval). Hierdoor daalt het dividend dat wordt uitgekeerd aan Apeldoorn. Vooralsnog gaan we uit van een nadeel van maximaal € 50.000. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
841 Omgevingswet
Omgevingswet | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 9 | |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 350.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
861 Datalek
Datalek | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | INF | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Leveren van informatie en IT diensten afgestemd op de bedrijfseisen. Beveiliging van informatie, infrastructuur en applicaties. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Een datalek leidt in veel gevallen tot extra "reparatie"-werkzaamheden. Bijvoorbeeld het informeren van de betreffende burgers, forensisch onderzoek, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen, extra communicatie richting pers c.a. De autoriteit persoonsgegevens kan een boete tot maximaal € 850.000,- opleggen. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het is een dubbeltje op zijn kant. Het is over het algemeen niet de vraag of het zich voor kan doen, maar wanneer het zich voordoet. Een waterdichter garantie kan niet worden afgegeven. Vandaar dat hier uitgegaan wordt van 50%/50% kans. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
921 Omvang reserve Zwitsal
Omvang reserve Zwitsal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | PVG | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Herontwikkelen van het bedrijventerrein Zwitsal wordt herontwikkeld tot het realiseren van een Podium voor de Stad met een mix van functies op het gebied van Maken, Spelen en Beleven (en op termijn Wonen). | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
De bedragen zijn zeer indicatief. Het structurele risico ad € 100.000 per jaar betreft bij het niet kunnen verkopen van de locatie binnen 10 jaar en zal dus optreden omstreeks 2026. De jaarlijkse vastgoedbaten kunnen de jaarlijkse lasten van vastgoed en openbare ruimte niet voldoende dekken. Het incidentele risico ad € 1 miljoen betreft het bijstorten in de reserve Zwitsal bij terugbetaling van (een deel van) de Provinciale subsidie in combinatie met hogere projectkosten. Hierbij is rekening gehouden met een aanwezige risicobuffer in de reserve Zwitsal. Het risico is conform Jaarrekening 2017. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De kans van optreden wordt laag ingeschat gelet op de huidige actualiteit. Daarbij treden de risico's hoogstwaarschijnlijk ook niet tegelijk op. Gezien de lopende afstemming met de Provincie over het Stadscontract zal na de afsluitende verantwoording van deze subsidie in 2018 dit incidentele risico ook niet meer aan de orde zijn. Daarnaast heeft de kans slechts betrekking op dat deel van het risico waar de aanwezige risicobuffer niet in voorziet. Het risico is conform Jaarrekening 2017. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
981 Private Kwaliteitsborging
Private Kwaliteitsborging | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | RL | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Voldeonde dekking voor alle personeelslasten. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 175.000 | |
nschatting personeelslasten 2 FTE, rest wordt via de flexibele schil opgevangen. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1001 Economische agenda
Economische agenda | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 9 | |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
1061 Huis van de Stad
Huis van de Stad | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 1 | |
Portefeuillehouder | W. Willems/ M. Sandmann | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
1103 Vergoedingen kunststoffen
Vergoedingen kunststoffen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 4 | |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1181 Schaarse vergunningen
Schaarse vergunningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: B_3_8 | |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1 | |
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's
1201 Energieneutraal in 2030
Energieneutraal in 2030 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: B_4_3_1 | |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1241 Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025"
Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025" | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: B_4_3_1 | |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1261 Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders
Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 1 | |
Portefeuillehouder | J.C.G.M. Berends | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's
1301 Generieke Applicaties zijn onvoldoende flexibel i.v.m. nieuwe landelijke en Europese wet- en regelgeving
Generieke Applicaties zijn onvoldoende flexibel i.v.m. nieuwe landelijke en Europese wet- en regelgeving | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 1 | |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's
1321 Risico bij vervanging van generieke applicaties
Risico bij vervanging van generieke applicaties | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 1 | |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Kans (0 - 100%) | 35 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
De matrix laat zien, dat de meeste risico's kleine financiële gevolgen hebben.
De impact van de risico's op het realiseren van onze doelstellingen en op ons imago (niet- financiële risico's) ziet u hieronder. De niet- financiële TOP-risico's zijn de risico's met een kans > 25% en een score van 4 tot en met 6.
De scores betreffen:
- Doelstelling wordt toch gehaald (1), de doelstelling wordt later gehaald (2), de doelstelling wordt niet gehaald (3);
- Imagoschade: geringe schade (1), ernstige schade (2), zeer ernstige schade (3).
Hieronder geven we een overzicht van de niet- financiële TOP-risico's. Het gaat om 13 TOP- risico's, waarvan er 3 tevens een financieel TOP-risico zijn.
TOP-risico's Algemene dienst | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nr. | Eenheid | Risico | Kans | Impact op de doelstelling | Impact op het imago | Totaal |
Programma 1 | ||||||
568 | F&C | Innen belastingen | 25% | Doelstelling is gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 4 |
503 | S&R | Focus | 30% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
741 | F&C | BTW-compensatiefonds aandeel in de algemene uitkering | 35% | Doelstelling wordt later gehaald | Ernstige schade (regionale pers 4-6) | 4 |
861 | INF | Datalek | 50% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
1061 | RL | Huis van de Stad | 30% | Doelstelling wordt later gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 5 |
463 | PVG | Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf | 50% | Doelstelling wordt niet gehaald | Schade (plaatselijke pers 0-3) | 4 |
Programma 3 | ||||||
301 | B&O | Ongeval door gladheid | 80% | Doelstelling wordt niet gehaald | Schade (plaatselijke pers 0-3) | 4 |
303 | B&O | Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | 30% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
302 | B&O | Onveiligheid medewerkers en derden | 40% | Doelstelling is gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 4 |
Programma 5 | ||||||
641 | JZW | Structureel onvoldoende budget Jeugdhulp | 50% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
Programma 7 | ||||||
761 | JZW | Structureel onvoldoende budget Wmo | 40% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
Programma 9 | ||||||
504 | RL | Asbest | 25% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |
525 | RL | Kwetsbare functies bij toetsing en controle omgevingsvergunningen voor bouwen en gebruik, monumenten, aanlegvergunningen en sloop. Asbestsloopmeldingen, kamerverhuurverordening en handhaving bestaande voorraad | 50% | Doelstelling wordt niet gehaald | Zeer ernstige schade (land.pers>6) | 6 |